Finn Spring

Tiedote 5.5.2020

Finn Spring on ollut aktiivinen vähentämään muiden yritysten aiheuttamia ympäristöhaittoja Härkänevalla

Syyttäjä on nostanut Finn Springiä ja sen johtoa sekä muita samalla alueella toimivia yrityksiä vastaan syytteen ympäristön turmelemisesta. Finn Springin huuhteluvedet eivät ole aiheuttaneet alueen ympäristöhaittoja vaan syynä ovat olleet alueen muiden yritysten jätevesipäästöt.

Finn Spring on pullottanut Härkänevan tehtaalla vuodesta 1995 erilaisia juomia – lähdevettä, kivennäisvesiä, hyvinvointijuomia ja limonadeja – ilman ympäristöongelmia. Vuosina 2011–2012 toiset yritykset viereisellä tontilla ryhtyivät valmistamaan kiinteitä elintarvikkeita ja juomia, joiden pääraaka-aineina oli esimerkiksi maitoa, proteiinia, rasvoja, sokeria ja kaakaota. Elintarvikkeiden valmistajat ovat johtaneet näitä aineita myös jätevesien mukana viereiseen metsäojaan, mikä on aiheuttanut ympäristölle selvästi havaittavaa kuormitusta ja haittaa.

Finn Springin samaan metsäojaan johtamat vedet ovat seurausta pullotuslinjaston säännöllisestä huuhtelusta. Näissä huuhteluvesissä on esimerkiksi erittäin pieniä määriä sokeria ja vähäisiä määriä juomien valmistusaineita (mm. aromeja ja kivennäisaineita), joista maustetut juomavedet valmistetaan. Vuosina 2009–2010 ympäristöviranomainen on ottanut Härkäojalla ja Lestijoen vesistöstä näytteitä, joiden perusteella vesi on tyypillistä ja normaalia. Tämän jälkeen Finn Springin toiminta ei ole muuttunut merkittävästi, mutta uusien toimijoiden myötä päästöt metsäojaan ovat.

Ympäristöhaittojen tultua ilmi, Finn Spring ryhtyi ajamaan aktiivisesti, ilman muiden merkittävää tukea, alueen toimijoiden yhteistä jäteveden puhdistuslaitosta vuonna 2013. Jätevedenpuhdistamon rakentaminen alkoi vuonna 2016 ja valmistui 2017. Nykyisin sinne ohjataan kaikkien alueen toimijoiden jätevedet. Finn Spring ohjaa puhdistamoon pieniä sokerimääriä sisältävät huuhteluvedet ja puhtaiksi määritellyt huuhteluvedet ohjataan metsäojaan jotta ne eivät rasittaisi puhdistamon toimintaa.

Finn Spring ja sen johto katsovat, että juomavalmistajaa syyttäessään syyttäjä ei ole ymmärtänyt veden ja mehujen pullottamisesta aiheutuvien pienten päästöjen vähäistä vaikutusta lähivesistöön. Syyt vesistön pilaantumiseen löytyvät muualta ja olemme vakuuttuneita, että pystymme osoittamaan tämän oikeudessa.

Lisätiedot

Virpi Ali-Haapala, hallintojohtaja, +358 40 827 8711, virpi.ali-haapala@finnspring.fi

Finn Spring on keskipohjalainen perheyritys, joka valmistaa vuosittain noin 90 miljoonaa litraa erilaisia lähdevesipohjaisia juomia. Yritys on Suomen suurin lähdevesien pakkaaja noin 90 prosentin markkinaosuudella.

05.05.2020